Vooral blijven genieten!

Ik las laatst deze uitspraak:

‘Don’t let your weekend be your weak end

en ik voelde meteen de behoefte om het uit te leggen. Want dit is voor zoveel vrouwen waar. Herken je het?

Jij bent supergemotiveerd bezig met afvallen, en doordeweeks gaat het eigenlijk ook heel lekker. Je zit in een vast ritme met op tijd op staan, alles regelen, naar je werk gaan, boodschappen doen en koken. En als je al wat langer bezig bent met afvallen, heb je waarschijnlijk wel een aantal recepten die voor jou werken en die je moeiteloos elke dag klaar maakt en op eet. Je kan ook al best goed met verleidingen om gaan ….. totdat het vrijdagavond is.

Joehoe, weekend, heerlijk, zo’n vrij gevoel! En je wil vooral dat vrije gevoel vasthouden, want dat hoort bij het weekend. Dus dan mag alles. En bij alles denk je dan ook:

  • Croissantjes bij het ontbijt, want het is het weekend.
  • Lekker ergens buiten de deur lunchen, want het is het weekend.
  • Bij dat hippe koffietentje koffie met gebak, want het is het weekend.
  • Eind van de middag lekker in het zonnetje borrelen met wijntjes en borrelhapjes, want het is het weekend.
  • Heerlijk uit eten gaan in je favo restaurant, want het is weekend.

En zondag is het nog steeds weekend, dus waarom ook niet dat ene chocolaatje (of 2), dat ene wijntje (of 2), weer die croissantjes etc.? Het is tenslotte weekend.

Wanneer begint het weekend bij jou eigenlijk? Want donderdagavond denk je misschien: morgen begint het weekend, dus ik neem alvast een wijntje. Tenminste: zo ging het bij mij, maar wie hield ik eigenlijk daarmee voor de gek?

Maandagochtend: toch maar even op de weegschaal: SHIT, OMG!! Een hele week goed je best doen teniet gedaan door het weekend. En je begint weer opnieuw…

Ok, dit gaan we dus vanaf nu anders doen,

waarbij wel in het weekend het genieten voorop blijft staan. Dat vrije gevoel & het genieten wil je natuurlijk wel vasthouden. En dat kan ook. Hoe? Hierbij een paar tips:

  • Ten eerste ben je in het weekend in een heel ander ritme: minder haasten ’s ochtends, niet heel vroeg opstaan. Maak hier gebruik van! Dus als je later opstaat, combineer dan 2 maaltijden en maak er één van: de brunch (breakfast en lunch). Maak er een volwaardige maaltijd en genieten maar.
  • Het voordeel van het relaxtere weekendgevoel is dat je echt met veel meer aandacht (want je hebt meer tijd) kunt eten. Dus neem de tijd, geniet er van en eet met aandacht. Je zult eerder een verzadigd gevoel hebben en herkennen.
  • Maak bewuste keuzes. Heb je zaterdagavond een etentje? Dit weet je waarschijnlijk ’s ochtends al, dus probeer dan wat lichter te lunchen/ ontbijten. Let op: wel met genoeg calorieën en voedingsstoffen, het is niet de bedoeling dat je ’s avonds uitgehongerd aan tafel zit. Ik houd in het weekend bijna altijd mijn ontbijtjes hetzelfde als doordeweeks, zodat er overdag voldoende ruimte is voor bijv. een gebakje of een extra wijntje.
  • Kies bewust: maak van te voren een top 3 van bijv. gebakjes, snacks, maaltijden. In deze top 3 staan de producten die van jou echt een rapportcijfer 8, 9 of 10 krijgen. Bij mij staat de zelfgemaakte appeltaart van mijn moeder er in. Maar niet de appeltaart uit de koeling van de supermarkt. Zo kun je bewust kiezen op bijv. verjaardagen: als het geen 8, 9 of 10 is, kun je gemakkelijker afslaan.
  • Je kunt ook je happen een rapportcijfer geven. De eerste paar happen zijn vaak nog wel een 8, 9 of 10, maar hoe is het cijfer na de 10e hap?

Kies jij ook bewust?

Door bewuster te kiezen zul je echt merken dat je nog net zo veel zal genieten van het weekend en sterker nog: waarschijnlijk meer als je met aandacht eet. En ook heel fijn: je zit niet na of tijdens het weekend met een schuldgevoel en extra gewicht.

En naast het genieten van eten is het zo fijn om de regie over je eigen eetgedrag te hebben, en maandag daar gewoon weer mee verder te gaan.

Terwijl ik deze blog schrijf wordt er aangebeld: de pizzabezorger! Ok, ik moet gaan, lekker genieten van mijn pizza Hawai.

Ik wens je nog een fijn weekend!