Dat is de vraag die mijn dochter me laatst stelde, toen ik aan het koken was. Mijn antwoord was: ‘Nou, niet bijzonder lekker, maar ik eet het wel.’  Waarom vertel ik dit?

Als ik alleen maar zou eten wat ik super lekker vind, zou ik echt minstens 5 kilo zwaarder zijn. Ik zou dan namelijk elke dag pasta of lasagne eten, en ook elke dag 2 x opscheppen. Daarom eet ik zeker 3 tot 4 x per week aardappels/ groente/ vlees/kip. Waarom?

Dan weet ik zeker dat ik een volwaardige maaltijd eet, bestaande uit eiwitten, koolhydraten en vetten. Vaak is het bij pastaschotels zo dat er teveel tarwe in zit en te weinig groente. Als je dit te vaak eet krijgt je dus waarschijnlijk teveel koolhydraten binnen, waardoor je aankomt.

Als je alleen maar voeding eet die je super lekker vind, is de kans groot dat je er teveel van eet, wat er ook voor zorgt dat je aankomt.

Dit lijkt haaks te staan op mijn stelling dat je alleen het allerlekkerste moet eten. Ik zal het uitleggen: je eet om verschillende redenen. Eén van die redenen is om je lichaam van brandstof te voorzien. Dat doe je met je basisvoeding, dat vooral gezond en voedzaam is.  Je kunt ook eten om een smaakbehoefte te vervullen, dus puur om te genieten van de smaak. Als ik dat doe, dan neem ik alleen het allerlekkerste, en de rest kan ik gemakkelijk afslaan. Dus bijvoorbeeld appeltaart eet je echt voor de smaak, niet omdat het voedzaam is. Dan wil ik alleen de zelfgebakken appeltaart van mijn moeder, maar zo’n koude appeltaart uit een vitrine in een restaurant neem ik dan niet, dat vind ik niet lekker genoeg. Dus ga eens voor jezelf na wat jij echt superlekker vindt en beschrijf het voor jezelf heel nauwkeurig. De volgende keer kun je dan toch gemakkelijker iets afslaan op een feestje.

Het schijnt dat je meer dan 200 voedingskeuzes per dag maakt. Hoe maak jij elke keer de keuze over wat je eet? Laat het me weten!

Tijdens de workshop Sweet Control, die ik geef op woensdagavond 15 februari , leer je ook hoe je bewuster & gezonder kan eten. Ben je er bij?