Ja, helaas, ik zit weer op de bank. Niet omdat ik niet meer gemotiveerd ben om hard te lopen, maar vanwege een blessure.  Ik heb sinds 2 weken last van mijn knie. Echt balen, zeker omdat, zoals ik in mijn vorige blog schreef, eindelijk iets heb gevonden wat ik leuk vind, het hardlopen. En ik wil echt mijn doel halen: de 10 km bij de CPC in maart. Ik was ook al plannen aan het maken voor wat ik daarna ga doen….

Natuurlijk baal ik hier echt van, maar vervolgens dacht ik wel: ‘Wat kan ik er aan doen om toch mijn doel te halen?’ Het is hier op de hardloopclub super geregeld, dus meteen fysio en massage. Mijn acties zijn: mijn fysio-oefeningen goed doen en regelmatig op de crosstrainer voor mijn conditie.

Wat wil ik hier nu eigenlijk mee zeggen?

Ik ga je waarschijnlijk nu uit een illusie helpen. Je wil graag afvallen, bent heel gemotiveerd. Misschien verwacht je dat als je af gaat vallen, de kilo’s er alleen maar van af vliegen. Dit is niet zo! Er zullen periodes zijn dat het super gaat, maar helaas ook periodes dat het minder goed gaat. Dat is onvermijdelijk, er zijn zoveel factoren en omstandigheden die ervoor zorgen dat het niet altijd alleen maar goed gaat. Dat is wat bij een veranderproces hoort, en je dus maar het beste kunt accepteren.

Het allerbelangrijkste is: wat doe je op het moment dat het even niet lukt?

Hieronder eerst wat je vooral beter NIET kunt doen:

  • jezelf veroordelen. Het is al echt balen dat het niet gaat zoals je wil, dus ga dan alsjeblieft niet ook nog eens de schuld bij jezelf leggen.
  • je plan en je doel opgeven of bijstellen. Vaak zie je gebeuren dat mensen zeggen: ik geef maar op, misschien moet ik maar accepteren zoals ik ben. NIET doen. Het heeft niks met je doel te maken, een dipje hoort er gewoon bij.

Wat moet je WEL doen?

  • als je in zo’n dipje zit, is het heel belangrijk dat je je doel heel helder hebt, je WHY. Waarom doe je dit ook alweer? Waar doe je het allemaal voor? Denk aan je doel, visualiseer het, welk gevoel hoort erbij? Je doel zorgt voor je richting, je focus, je motivatie, dus is echt superbelangrijk!
  • Evalueer. Probeer eens objectief te kijken: wat is er nu gebeurd waardoor ik even in zo’n dip zit? Dat kan van alles zijn: de feestmaand zat er tussen, je zat even niet zo lekker in je vel, etc. Het is handig om de reden te weten, omdat het je inzicht kan geven. Doe het objectief, geen veroordelingen naar jezelf toe! Maar sta er niet te lang bij stil. Blijf niet hangen in waarom het niet lukte.
  • Denk in oplossingen. Stel jezelf de vraag: Wat zou er nu bijdragen aan mijn doel, dus: wat kan ik doen zodat het weer wel gaat lukken? Wat kan ik anders doen zodat ik weer in de flow kom?
  • accepteer dat dit er gewoon bij hoort. Als je weet dat je pieken en dalen hebt, kun je ook weer gemakkelijker uit een dal klimmen.
  • Nu weet je weer wat je te doen staat. De laatste tip is dan ook (je raadt het al): ga het ook echt DOEN! Ook al zit je nog niet in de flow, ga er niet op wachten tot je in die flow komt, maar neem actie. Begin gewoon met jouw acties, maak ze concreet, het maakt niet uit waar je begint, als je maar wat gaat doen. Je zult echt zien dat je vanzelf weer in de flow komt.

De meest succesvolle mensen zijn de mensen die bij tegenslag opstaan en weer doorgaan.

P.S.: je mag ook best even balen, hoor, wat denk je dat ik nu op de bank aan het doen ben? Maar met bovenstaande tips kun je toch weer snel verder gaan op weg naar je doel!

Herken je bovenstaande? Hoe ga jij met een tegenslag om? Laat het even weten!