Als je een jaar geleden tegen me had gezegd dat ik 3 x per week hardloop en in maart de 10 km bij de CPC ga rennen, had ik je heel hard uitgelachen! Vorig jaar (Kerst 2015) was ik namelijk een echte bankhanger: ik was in de winter niet van de bank af te krijgen en als ik boven aan de trap was, stond ik te hijgen als een paard. Nee, het voelde niet goed, zeker omdat de rest van mijn gezin zo sportief is en ik vroeger ook veel sportte. Bovendien is het zo dat ik in mijn werk als gewichtsconsulente ook met mensen acties formuleer op andere gebieden dan voeding zoals op het gebied van beweging, want er zijn natuurlijk meerdere factoren dan voeding die een rol spelen bij afvallen.

Dus: actie! Ik maakte voor mezelf een plannetje: ik zou me inschrijven bij de sportschool, daar 4 x per week gaan sporten en de overige dagen thuis een uurtje op de crosstrainer. Een strak plan, maar ….. ik werd al moe als ik er aan dacht. Niet zo gek dat ik het inschrijven bij de sportschool tot maart heb uitgesteld. Toen vol goede moed begonnen, maar na een paar maanden dacht ik toch: ik kan gaan, maar ik kan ook niet gaan, en als ik niet ga kan ik zoveel andere dingen doen. Niet meer echt gemotiveerd dus. Maar wat dan?

In september heb ik me ingeschreven voor een cursus hardlopen bij een hardloopvereniging. De cursus bestond uit 10 weken, 2 x per week hardlopen met als einddoel een georganiseerde 5 km-loop. Heel duidelijk, overzichtelijk en haalbaar

De eerste paar weken dacht ik echt: ‘Wat doe ik hier?’, maar op ongeveer de helft kwam een omslagpunt en begon ik het zowaar leuk te vinden. De 5 km gerend, maar allereerste loop. Dus nu op naar de 10 km in maart, echt ongelooflijk!

Wat wil ik met dit verhaal nu eigenlijk zeggen?

Maak voor jezelf een plan met haalbare, maar wel uitdagende acties. Van helemaal niks doen naar 7 x per week sporten is een te grote stap. De kans dat je dan terugvalt in je oude leefstijl en weer doet wat je altijd deed, is heel groot. Toch zie ik het veel gebeuren bij mijn klanten: alles of niets. Ze willen in één keer alles veranderen, maar uiteindelijk verandert er niets echt met blijvend resultaat. Dus een kleine stap per keer, en als je daar aan gewend bent zet je de volgende stap.

Maak eerst een subdoel, als het uiteindelijke doel nog te ver van je af ligt. 5 km hardlopen was nog wel haalbaar, maar als ik me meteen in had moeten schrijven voor de 10 km had ik het niet gedaan, omdat dat toen ik begon echt nog een brug te ver was. Zorg dat het een subdoel is wat je én motiveert, én waarvan je denkt dat het haalbaar is.

Zoek iets wat echt bij je past. De sportschool paste niet bij me, hardlopen in een groep blijkbaar wel. Dit wist ik ook niet van tevoren, dus probeer gewoon iets uit. In dit geval heb ik het over een actie op het gebied van bewegen, maar je kunt het natuurlijk ook toepassen bij voeding.

En weet je wat nu zo lekker is? Om na het hardlopen helemaal moe en voldaan op de bank te liggen!

Heb jij al een sport gevonden die echt bij jou past, en waar je blij van wordt? Wil je dit hieronder met me delen? Ben benieuwd!